Centre de Recherche en Ethnomusicologie

Eckehard Pistrick - Centre de recherche en ethnomusicologie
Eckehard Pistrick
Eckehard Pistrick
Post-doctorant à l’Université de Halle, Allemagne. Docteur associé au CREM
Albanie, Bulgarie, Grèce, Kosovo, Macédoine
Épire
Chant polyphonique - Mémoire - Émigration - Émotion - Paysage Sonore - Postcommunisme - Patrimonialisation
...

La recherche d'Eckehard Pistrick porte sur les traditions musicales des Balkans dans le contexte communiste et postcommuniste. Dans sa recherche récente il explore les liens entre la mobilité humaine et le monde sonore. La catégorie « sonore » est considérée dans ce contexte comme le bagage immatériel, invisible du migrant. Prenant comme le cas d'étude les chants de compagnie (dans le sens de « l'expérience musicale socialement partagée ») dans la région transfrontalière entre l'Albanie et la Grèce, Eckehard Pistrick explore les liens entre la créativité vocale, l'émotion et les significations données au chant par les interprètes (souvent ambiguës à cause de multiples interprétations et instrumentalisations locales dans la construction des discours identitaires).
Eckehard Pistrick enseigne l'éthnomusicologie à l'Université de Halle depuis 2009. Entre 2007 et 2010, il a aussi codirigé un projet de cette même université et la Fondation Fritz-Thyssen sur les Représentations visuelles et orales de l'identité Albanaise.
Il est auteur du livre Performing Nostalgia - Migration Culture and Creativity in South Albania (2015) et a également coédité le volume Audiovisual Media and Identity Issues in Southeastern Europe (2011). Au-delà de la musicologie au sens strict, Eckehard Pistrick s'engage dans des projets créatifs dédiés à l'anthropologie des médias et l'anthropologie visuelle comme par exemple le film Polyphonia-Albania's forgotten voices (avec Björn Reinhardt). Il est actuellement membre du projet interdisciplinaire Labexmed ATRI 5 L'absence comme modalité d'appartenance de la Laboratoire méditerranéen de sociologie à l'Université Aix-Marseille.

Ouvrages

2015sp Performing Nostalgia - Migration Culture and Creativity in South Albania. Ashgate : Farnham. SOAS Musicology Series.
 
2008 Les voix cachées (Versteckte Stimmen). Halle : Destinatio. 1 CD encarté.
Eckehard PISTRICK & Pandeli PANI (dirs.)
2015sp Deutsch-Albanische Wissenschaftsbeziehungen hinter dem Eisernen Vorhang. Wiesbaden : Harrassowitz.
 
Eckehard PISTRICK & Cyril ISNART (dirs.)
2013 New Perspectives on Sound and Space. Special Issue of Etnográfica. Revue d’anthropologie portugaise, 17 (3).
 
Eckehard PISTRICK, Gretel SCHWÖRER, & Nicolas SCALDAFERRI (dirs.)
2011 Audiovisual Media and Identity Issues in Southeastern Europe. Cambridge : Cambridge Scholars Publishers.
 
 
 
 

Articles et chapitres

Eckehard PISTRICK & Bledar KONDI

2013a « Waiting for the Sea to be dried up – The Tragedy of Otranto in the light of contemporary vocal practices », in A. Ahmedaja, dir.: Local and Global Understandings of Creativities. Multipart Music Making and the Construction of Ideas, Contexts and Contents. Cambridge Scholars Publishers : 101‑118.

 

Eckehard PISTRICK
2013b « J’ai vendu mes cloches, mon âme – Transformations de l’espace sonore dans une société postcommuniste – Le cas de l’Albanie », in M.-B. Le Gonidec & J. Candau, dirs.: Paysages sensoriels : essai d’anthropologie de la construction et de la perception de l’environnement sonore. Neuchâtel: éditions du CTHS. Collection Orientations et méthodes, 26.  : 163‑175.
L’image du son des cloches en Albanie, comme produit largement local, a vu depuis la chute du régime communiste en 1991 un détachement des anciennes significations dans la société albanaise et a vu la création d’un nouveau réseau de significations. La re-valorisation symbolique, esthétique et sociale attribuant une valeur « nostalgique » aux cloches, bergers et au pastoralisme, s’inscrit dans une orientation mentale généralement rétrospective visible dans les pays ex-communistes des Balkans. Basé sur des recherches de terrain menées entre 2006 et 2010, l’article porte sur les problématiques et les potentiels d’une recherche sur le son face à la disparition d’un monde pastoral.

 

2014 « Musik des Balkans-Musiken des Balkans: Kontinuitäten und Transformationen », in Uwe Hinrichs, Thede Kahl, Petra Himstedt-Vaid (dirs) Balkan-Handbuch, Wiesbaden: Harrassowitz, 771-789.

Voir Publishers Description
 
2012 « A fading musical memory ? National identity construction in lab epic songs », in A. Hemming, G. Kera & E. Pandalejmoni, dirs.: Albania : Family, society and culture in the 20th century. Münster: LIT Verlag : 187‑207.
 
2006 « Whose is this song ? : Fieldwork views on multipart singing as expression of identities at the South Albanian border », in V. Nitsiakos, dir.: Balkan Border Crossings - First Annual of the Konitsa Summer School. Münster: LIT Verlag, 358‑382.
 
2016sp « Revisiting Albania after 50 years - Methodological implications of a shifting musicological field ». Ethnologie Française 48.
 
Eckehard PISTRICK & Cyril ISNART
2013a « Landscapes, soundscapes, mindscapes: introduction ». Etnográfica 17(3): 503‑513.
This article aims at providing a state of the art of current interdisciplinary and comparative research approaches on the intrinsic links between sound and place. It explores the role of sound in appropriating and humanizing space, turning it into a place, a site of human intervention and sociocultural practice. The authors direct as well to the various refigurations of the sound and place correlation in an era of increased de-territorialization, transregionalization, and hybridization of cultural practice.

Voir http://etnografica.revues.org/3213

 
Eckehard PISTRICK
2013b « A "Black Film" ? - Conflicting Readings of Local Realities in the Albanian Shpati Mountains ». Visual Ethnography 2(1): 75‑88.
 

2013c « Performing absences. Seasonal returns in South Albanian villages ». Ethnologie française 43(1): 65‑75.

Cet article se propose de développer une « anthropologie de l’absence » à propos de la migration, notamment à partir de différentes scènes sociales : les fêtes de village revitalisées, les noces et les funérailles. De tels événements auxquels participent les migrants qui retournent au village natal se caractérisent par une ambiguïté émotionnelle particulière et un processus dynamique de nostalgie qui à la fois emprisonne et libère. En même temps, le sens de l’absence est nourri de discours à propos des racines, de la tradition et de l’espace fondateur.

Voir Abstract

 

2013d « Interreligious Cultural Practice as Lived Reality: The Case of Muslim and Orthodox Shepherds in Central Albania ». Anthropological Journal of European Cultures 22(2): 72‑90.
This article provides grass-roots insights into interreligiosity in Middle Albania. I focus on two individuals, Muslim Arif and Orthodox Anastas, to show how notions of cultural intimacy prevail over hegemonic discourses on religious identity that have re-emerged in postsocialist and « post-atheist » Albania. The process of religious revitalisation took place simultaneously with a pervasive reshaping of local cultural identity. These discourses give simultaneously an opportunity for religious differentiation and symbolic contestations, as well as for diverse collaborations on a social, cultural and economic level. I illustrate how cultural intimacy is performed and cultivated as a shared practice of multipart singing, and understood by the local shepherds not as a marker of difference but as common ground for mutual dialog

 

2012 « Spatial detachment-emotional detachment. Delocalizing and instrumentalizing local musical practice in the postcommunist regimes of Southeastern Europe ». Südosteuropäische Hefte 1(2): 77‑87.

2011 « Il Corpo in Transizione. Ambiguità nel canto e nella danza come performance corporee nell’Albania post-comunista ». in L. Ferrarini, dir.: Molimo - Quaderni di Antropologia culturale ed etnomusicologia 6: 75‑100. [Special Issue « Body and Performance »].
2010 « Singing back the kurbelli - Responses to migration in Albanian folk culture as culturally innovative practice ». Anthropological Notebooks XVI(II): 29‑39.
2006a « Migration Memories in the borderlands – Regional constructions of identity and memory in Zagoria (South Albania) through place and sound ». Ethnologia Balkanica 12 : Region, Regional Identity and Regionalism in Southeastern Europe 2 : 97‑111.
2006b «Singing of pain and memory - Emotionalizing mythistory of migration in Epirus». Zeitschrift für Balkanologie 45(1): 66‑76.
Eckehard PISTRICK & Gerda DALIPAJ
2006c « Celebrating the imagined village – Organizing and Commenting Local Soundscapes and Social Patterns in South Albanian Feasts ». International Journal for Euro-Mediterranean Studies 2 : Arts and Heritage in the Mediterranean : 163‑191.

2006a « Urban Music in the Balkans: drop out ethnic identities or a historical case of tolerance and global thinking? », in S. Shupo, dir.: Saranda revisited - Musical Life in a « border town » fifty years after Stockmann". Tirana: ASMUS : 176‑183.
       Voir Abstract


2006b « Emigration Songs – Interethnic and Multilingual Polyphony in Epirus », in A. R. Rosemary Statelova, dir.: The Human World and Musical Diversity: Proceedings from the Fourth Meeting of the ICTM Study Group ‘Music and Minorities’ in Varna, Bulgaria 2006, Sofia : BAN. s.n. 291‑297.

Disques, films, multimédia

Eckehard PISTRICK & Björn REINHARDT
2015sp Towards the Light-The Adventurous History of Albania’s Electrification. Maramureş-Filmarchive.
 
2012 Polyphonia-Albania’s forgotten voices. Maramureş-Filmarchive. Prix culture de la Sélection du International Mountain Film Festival Tegernsee 2012.

« Photo-Project Early Photography in Albania ». .

 

 

2013a « Multimedia-Exposition : "Echoes of the Past- Voices of the Future" ». . octobre 2013. University of Arts, Tirana (avec le soutien de l’Ambassade d’Allemagne en Albanie et KAS).

 

Eckehard PISTRICK & Florian BACHMEIER
2013 « Photo-Exposition ». Octobre 2013. Tirana, National Gallery (avec le soutien de KfW).
« Living electrified » is a revisiting project: meeting forgotten people, visiting forgotten places, recalling hidden memories. (...) The exhibition answers the call of recently introduced anthropological approaches on technology and electricity, questioning the concept of development in its essence. Electricity is understood in this sense as standing at the core of the concept of development, implying both the rhetorics and the practice of development.

Autres publications

2005 Lab Epic and Historic Songs in the Saranda region (South Albania) – Continuity and Change in an Oral Tradition. These de master. Institut de Musicologie de Halle.
2016sp « Albania ». in J. Sturman & G. Golson, dirs.: The SAGE Encyclopedia of Ethnomusicology. Thousand Oaks: SAGE
2016sp « Migration ». in J. Sturman & G. Golson, dirs.: The SAGE Encyclopedia of Ethnomusicology. Thousand Oaks: SAGE
2016sp « Southeast Europe ». in J. Sturman & G. Golson, dirs.: The SAGE Encyclopedia of Ethnomusicology. Thousand Oaks: SAGE

2015sp « Anthropologie des médias ». in K. Roth & C. Voß, dirs.: Handbuch zur Geschichte Südosteuropas. s.n. 6.
2015sp « Musique classique ». in K. Roth & C. Voß, dirs.: Handbuch zur Geschichte Südosteuropas. s.n. 6.
2015sp « Musique traditionelle ». in K. Roth & C. Voß, dirs.: Handbuch zur Geschichte Südosteuropas. s.n. 6.
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